PROJEK TAHUN 1432 HIJRAH

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 8:31 PM 0 comments

Ini beberapa ekor pembaka reban yang akan disatukan dengan induk terpilih:,


Bapak ini sgt bergaya, suka mengebas, lonjak dan lempar sayap,. sgt cantik.. nama diberi Sri Putih..


Bapak ini pun suka mengebas, lonjak dada, tarik dan lempar sayap


Bapak ini diambil dr Cg Hussin bt 30 Machang..

MUDAH2AN BAPAK2 INI MAMPU MENGHASILKAN BAKA YG TERBAIK DI REBAN S.M., SESUAI AZAM TAHUN BARU HIJRAH.. AMIN..


Category : edit post

SALAM MAAL HIJRAH 1432 HIJRAH

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 8:04 PM 0 comments



Selamat menyambut Maal Hijrah kepada muslimin dan muslimat khususnya kepada semua peminat-peminat serama,. Mudah2an ada azam baru untuk tahun yang akan kita lalui ini.. Moga2 seni serama ini terus kekal dan menjadi ikon unggas di negara kita.. Amin..



Category : edit post

Gaya Terkini Panglima Jalak (dibuka untuk jualan) Sold Out

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 7:31 PM 0 comments

Ini merupakan gaya terkini panglima jalak,. baru nak mai perangai, sudah tarik.. tp xparking la.. masih menunggu saat2 jalak ni parking..

Dibuka untuk jualan (harga buka RM250) berminat sila hubungi talian 0194200746

Category : edit post

Serama Remaja For Sale (sold out)

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 4:56 AM 0 comments



Serama remaja untuk dijual (RM150), kalau berminat call @ sms ke no. 0194200746

Category : edit post

AYAM DI PET SHOP (APA PANDANGAN ANDA?)

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 3:07 AM 0 comments

Ini merupakan ayam yg dijual di pets shop..





Ayam ni sgt kuat mengebas, dada bulat & tarik..
Ayam ni dijual dgn harga yg sederhana kerana bulunya kembang.. Apa pendapat rakan2 ttg ayam ini.. hajat di hati nak buat baka.. mcm mana? ok tak dgn harga RM800?

Category : edit post

SALAM IDUL ADHA

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 3:25 PM 0 comments



SALAM IDUL ADHA BUAT SEMUA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT, MUDAH2AN RAYA YG DISAMBUT PD THN INI MENJADIKAN KITA INSAN YG BENAR2 bERIMaN KPD ALLAH SWT..

Category : edit post

Anak B baru dimiliki

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 5:43 PM 0 comments


Ayam ini baru berpindah reban ke Reban Serama Machang,. sy berkenan pd warna dan balung aym ni.. warna dan balung yg cantik.. cutting xtahu lg mcm mana.. harap2 dpt lah tarik dan selam nnt.. apa2 kena byk bersabar..


Bilah pd balung yg tersusun dan byk... sekali pandang cantik jgk..
warnanya seperti warna aym bantam.. baru belajar nak berkokok..
Nama diberi Putera Sakti (anak yg bubuh)..
Akan dipersada nnt..


Category : edit post

Aksi Terkini Panglima Selising

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 6:04 PM 0 comments

tgh jinjing dan lonjak dada, tp belum lg selam.. bila la agaknya dia nak selam..


mencari peluang nak memanjat.. dah galak.. hehe..

P.Selising ni adakala jinjing, lonjak dada dan lempar sayap, tp xkonsisten.. mudah2an nnt dia dpt parking.. amin..



Category : edit post

Remaja Kuning baru dimiliki

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 1:59 AM 0 comments

Remaja kuning ini baru dimiliki, nampak pada cuttingnya ok lah jugak.. berdada bulat, cutting tubuh tinggi dan leher panjang. ada ruang untuk parking,. tp ayam ni belum galak lg.. xtahulah mcm mana nanti..







Panglima Jalak nama diberi..
Apa pendapat anda ttg ayam ini?
Minta dikomen ya..

Category : edit post

Gambar terbaru Seramaku

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 6:27 PM 0 comments

Gambar terbaru serama remaja,



Serama remaja, nama diberi Panglima Sri Selising

Ada x potensi utk tarik & selam?


induk ini akan dipasangkan dgn P.S.Selising


Nama diberi Dayang Sri Tanjung






Category : edit post

Serama Impianku

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 7:28 PM 0 comments

Berikut beberapa gambar serama yang diambil dari internet yang pada pengamatanku sangat cantik dan mempunyai keunikan tersendiri yang kuidam-idamkan selama ini..



Apa pendapat anda ttg 2 ayam di atas ni? balung cukup tip top.. Kalau dpt ayam ni.. xcari lain dah.. hehe..







Dua ayam di atas ni juga cantik, dgn gaya terkini.. Mudah2an dpt lah ayam semcm ini suatu hr nnt.. Amin..


Category : edit post

TIPS PENJAGAAN AYAM SERAMA

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 6:52 PM 1 comments

PENJAGAAN AYAM SERAMA

Penjagaan ayam serama adalah merangkumi kesemua faktor yang berkaitan dengan kesihatan dan pengurusan seseekor ayam itu bagi mempastikan ayam itu sentiasa berada didalam keadaan yang baik, sihat & bebas dari segala penyakit.

Terdapat 4 faktor penting dalam penjagaan ayam serama iaitu :

1. Pencegahan penyakit melalui program vaksinasi.
2. Pemberian ubat cacing yang seragam.
3. Program pemakanan yang seimbang.
4. Pengurusan harian.Pencegahan Penyakit ( Vaksinasi ).

Terdapat 2 jenis penyakit yang paling endemik dan biasa menyerang ayam serama iaitu Penyakit Sampar ( New Castle Disease) dan Penyakit Puru ( FowlPox ).
Penyakit - penyakit ini dapat dielakkan dangan pemberian vaksin kepada ayam diperingkat anak lagi.

- Penyakit Sampar ( New Castle Disease )Pemberian vaksin ini biasanya adalah secara ubat titisan mata atau titisan pada lubanghidung (1 - 2 titisan ).Biasanya ia dilakukan pada umur 1 - 7 hari dan diulangi semula pada umur 21 hari dankemuadiannya di teruskan sepanjang hayat ayam serama tersebut.- Penyakit Puru Ayam ( Fowl Pox )Pemberian vaksin adalah secara ( 'wing-web' ) iaitu vaksin dicucuk menggunakan jarum khas bermata dua yang dicucukkan dibahagian yang tidak bersalur darah dibahagian penjuru kepak.

Biasanya ianya dilakukan sebanyak dua kali iaitu pada umur anak ayam seminggu dankeatas dan kemuadiannya diulangi sekali lagi pada 5 - 7 minggu kemuadiannya.Pemberian Ubat Cacing. Pemberian ubat cacing yang seragam mengikut waktu yang telah ditetapkan adalah penting bagi memastikan ayam serama kita itu bebas dari serangan cacing. Cacing bukan sahaja merosakkan organ dalaman ayam malah ia akan membantutkan tumbersaran anak ayam, mendatangkan stress dan ini akan mendorong kepada terdedah pada penyakit lain.
Antara jenis - jenis cacing yang biasa terdapat pada ayam serama adalah cacing gelang (Ascaridia galli), cacing pita (Raillietina sp.), cacing didalam sekum (Heterakis gallinae), cacing didalam mata (Oxyspirura mansoni) dan cacing dibahagian tekak (Syngamus trachea).

Cara yang terbaik bagi mengawal masalah cacing adalah juga termasuk kebersihan kawasan persekitaran tempat tinggal ayam serama, mengawal hos kedua bagi cacing tersebut seperti kumbang, belalang dan juga cacing tanah. Masalah yang berkaitan dengan cacing dapat diatasi dengan membina sangkar tinggi daripada tanah kerana dengan cara ini kita dapat menghalang ayam serama daripada najis yang telah tercemar dan penggunaan racun serangga bagi mengawal hos kedua itu tadi.

Antara jenis ubat cacing yang biasa digunakan adalah Piperazine (cacing gelang dan cacing sekum), Tetramisole (cacing gelang) dan Pyrantel tartrate (cacing gelang). Pemberian ubat cacing adalah secara oral iaitu terus atau semada dicampurkan dengan makanan atau air minuman. Selok eloknya ubat cacing ini diberi sebulan sekali pada peringkat awal dan dikurungkan kepada 3 bulan sekali pada peringkat matang.

Pemakanan yang Seimbang.
Pemakanan yang seimbang adalah bermaksud pemakanan yang lengkap dan mengandungi nutrien penting seperti protien, karbihidrat, fiber, vitamin dan mineral pada kadar yang sepatutnya dan air bersih yang secukupnya. Makan yang berprotien tinggi adalah diperlukan bagi peringkat anak ayam antara 1-3 bulan bagi mempastikan tumbesaran yang baik. Kalsium diperlukan terutama untuk ibu ayam yang bertelur dan juga untuk tulang yang kuat. Ada juga pemilik ayam serama gemar memberi makanan tambahan seperti ulat burung kepada ayam mereka.
Ulat adalah salah satu sumber protien tetapi tidak boleh diberi secara berlebihan, dimana bagi anak ayam cukuplah sekadar 2 ekor manakala ayam dewasa sebanyak 5 ekor sehari. Ayam serama dibanggakan dengan kesenian dan kecantikkannya, jadi sesetengah pemilik ayam serama memberi minyak ikan (pil) untuk mendapatkan bulu yang cantik dan berkilat.

Pengurusan Harian.
Pengurusan harian yang dimaksudkan disini adalah cara pemilik ayam serama itu menguruskan ayamnya dari segi kebersihan persekitaran ayam dan juga ayam itu sendiri. Pengurusan yang baik ialah dengan adanya sistem sangkar yang tersusun, sentiasa berada dalam keadaan bersih dan dapat memisahkan ayam dari najisnya. Bekas makanan dan minuman hendaklah selalu dibersihkan supaya bebas dari kulat.

Ayam juga hendaklah selalu dibelai dan dibersihkan. Mandikan ayam serama seminggu sekali dan gunakan syampu yang sesuai.

SUMBER DARI SERAMAS

Category : edit post

Muda Kuning

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 8:57 AM 0 comments

Ini serama kuning yang baru mula nak bergaya.. Berdada besar.. cuma belum mahu melonjakkan badan.. Harap-harap suatu hari nanti, dapatlah tarik dan selam, baru segak.. insyaAllah..


Category : edit post

Gambar terbaru si Jalak

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 8:40 AM 0 comments

Inilah gambar terbaru si jalak, setelah dibeli suatu ketika dulu.. Ada sedikit perubahan padanya serta dipasangkan dengan seekor induk untuk mendapatkan baka.. hehe..


Sudah ada sedikit gaya, alhamdulillah.., sebelum ini, ayam ini dibeli dengan harga yang murah kerana berlunjur aje.. seperti yang dipostkan dahulu...

Category : edit post

Serama Anak B

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 10:25 PM 0 comments

Ayam ni dibeli ketika balik raya kat Machang baru-baru ini..
Dengan harga yang boleh tahan kerana ayam ini dari darah @ baka juara suatu masa dulu.
Harap-harap ayam ini menjadi suatu hari nanti.. amin..





Category : edit post

Ayam Serama Binatang Peliharaan Yang Cantik

Posted by Muhammad Takiyudin Sukeri (019-4200746) On 8:57 AM 0 comments

Setelah sekian lama bersara dari memelihara ayam serama, kini minat kepada ayam tersebut berputik kembali selepas melihat blog-blog yang memaparkan binatang kecil tersebut. Pagi tadi kami sekeluarga pergi ke Tapak Ekspo di Seberang Jaya, yang mana di sana terdapat pertandingan kecantikan ayam serama. Sempatlah melihat gelagat ayam serama beraksi di atas pentas bagi menunjukkan kesegakkan diri masing-masing. Memandangkan ayam-ayam tersebut tersangatlah mahal, maka aku hanya membeli seekor yang tidaklah mahal sangat, sesuailah dengan bentuk tubuhnya yang tidak tarik dan selam.. Bolehlah dulu sebagai permulaan..



Category : edit post